Deltid

Alle henvendelser om bistand fra Dagskolen rettes til Skoleteamet. Det er rektorene
ved skolene i Trondheim som ber om bistand i form av veiledning fra Skoleteamet, og
bruk av ulike tiltak som Dagskolen disponerer. Medlemmer fra Skoleteamet kommer til
hjemmeskolen for et avklaringsmøte med rektor. Herfra vurderes hvilke tiltak som vil
være best for den enkelte elev. Alle tiltak krever samtykke fra foresatte.
PPT ved bydelskontorene kan også invitere Skoleteamet inn i en prosess ved en
skole.


I noen av sakene blir det aktuelt å tilby et elevtiltak i regi av Dagskolen. Heltidstiltak
gis pt. ved avdelingen i Håkon Magnussonsgate 5. Deltidstiltak gis pt. ved avdelinger Lade Motor
(Håkon Magnussonsgate 5) og Ladeskogen (Leiv Erikssons vei 40-42).
Ved Ladeskogen kan Dagskolen pt. bistå grunnskolen i Trondheim kommune med
følgende tiltak:

  • Skolefraværsgruppe –
    to dager/uke i en definert periode
    Hensikt/Mål: Bistå grunnskolene Trondheim i arbeidet med elever med et stor og
    bekymringsfullt skolefravær. Gjennom kartlegging og igangsetting/trening er målet å
    øke elevens tilstedeværelse/tilbakeføre til skole. Inkluderer et skolefaglig fokus.
  • Samspill og elevrolle – elev med gruppe (omvendt integrering), en dag/uke i
    10-16 uker
    Hensikt/Mål: Gjennom godt planlagte og tilrettelagte dager skal eleven få gode
    samspillserfaringer sammen med medelever, som skal bidra til å utvikle en mer
    ønsket og hensiktsmessig elevrolle
  • Relasjonelle ferdigheter hos undervisningspersonell – Klasse med lærere – en
    dag/uke i 6-7 uker
    Hensikt/Mål: Gjennom kurs, veiledning, trening og refleksjon skal lærere bevisstgjøre og
    utvikle sine relasjoner til enkelte elever og til elever generelt. Vi overtar
    undervisningsansvaret for hele klassen, og legger til rette for at klassens lærere skal få
    holde fokus på relasjonell trening.

Tiltak som pt. kun er ved Lade motor, men som også kan gjennomføres ved
Ladeskogen, da med et annet innhold enn motor/verksted:

  • Den ene dagen – elever (fortrinnsvis ungdomstrinn) fra ulike skoler tilbys plass i en
    gruppe – inntil 6 elever – en dag/uke over flere perioder
    Hensikt/Mål: Overordnet mål er å bidra til at eleven håndterer sin skolehverdag og får
    gjennomført skolen. Tiltaket har gjennom sitt innhold en sterkt motiverende effekt på
    den
    ene siden, samtidig som samhandling med hjemmeskole, refleksjon og trening
    sammen medelever gjør at eleven faktisk skal få bedre dager på hjemmeskolen.
    For å sikre et godt og forutsigbart samarbeid mellom elev, hjemmeskole, foresatte og
    Ladeskogen gjøres følgende: – Det skrives en samarbeidsavtale mellom foresatte,
    hjemmeskole og Ladeskogen. – Kontaktinformasjon utveksles mellom de tre aktørene
    ved et tidlig tidspunkt i samarbeidet. – Personalet på Ladeskogen skriver logg etter hver
    dag som sendes kontaktpersonen på hjemmeskolen. Loggen bygger på målene i
    samarbeidsavtalen, og skal bidra til at Dagskolens innsats bygger opp under
    hjemmeskolens arbeid. Viktig å understreke at det arbeides som gjøres ved
    Ladeskogen, går parallelt med Skoleteamet sin oppfølging/veiledning.
    Elevene møter alternative og varierte undervisningsopplegg med vekt på å skape gode
    mestringsopplevelser for elevene. Det overordna målet i oppholdet på Ladeskogen er å
    gi elevene personlig, sosial og faglig vekst som skal bidra til å styrke elevens sosiale
    rolle i klassemiljøet. Alle tiltak har som mål å bidra til en utvidet forståelse(kartlegging)
    av elevene, bidra til utvikling av gode relasjoner mellom elevene – og mellom lærer og
    elev, og å bidra til at en ny og positiv fortelling lages rundt eleven.
  • Tydelig Dagsplan gjøres kjent for alle og gjennomgås med elevene hver dag.
  • Ukeplan utarbeides for arenaen og legges Google Disk senest torsdag i uken
    før.
  • Aktivitetsplan med utstyrsbeskrivelse er utarbeidet og
    utveksles med aktørene.
    Ansatte ved Ladeskogen har pedagogisk utdannelse og all undervisning er
    tufta på sosialpedagogiske prinsipper.